quanta gent hi havia?

Després de la manifestació del passat 11 de setembre, hem assistit al ball de xifres sobre el nombre de participants que ja és habitual en aquestes ocasions. A diferència d'altres vegades, però, aquest cop això no m'ha deixat indiferent. Havent vist xifres que van dels 300.000 participants als 2 milions o més i decidit a tenir una opinió fonamentada, m'he llançat a fer els meus propis números i els meus propis dibuixos. Jo aposto per més o menys un milió de participants.

El meu interés per saber el nombre de participants d'aquesta manifestació es deu a que, al meu entendre, hi ha al menys tres circumstàncies que fan especial aquest cas:
  • En primer lloc, no hi ha dues xifres com és habitual (la dels organitzadors i la de les forces de l'ordre), sinó que n'hi ha 3. Hores d'ara m'imagino que ja tothom sap que l'ANC diu que hi havia 2 milions, Mossos d'Esquadra i Guàrdia Urbana diuen que milió i mig i el govern central diu que 600.000.
  • En segon lloc, que la manifestació ha tingut conseqüències polítiques amb l'argument de l'elevada participació.
  • En tercer i últim lloc, algú ha donat una xifra i s'ha dignat a explicar d'on l'ha treta (això segurament ja havia passat en altres casos, però jo no ho havia vist). Aquest algú és Llorenç Badiella (responsable del servei d'estadística aplicada de l'UAB), qui afirma a La Vanguardia que, sent optimistes, hi havia 600.000 persones. El mateix que diu el govern central!
Segurament, la majoria en té prou amb triar la xifra que més el satisfà de cor. Els espanyolistes es quedaran tranquils pensant que hi havia 600.000 persones (o 300.000) i que aquests arreplegats independentistes tard o d'hora acabaran quedant ben retratats. Els independentistes més eufòrics diran que hi havia 2 milions i que això de la independència només és qüestió de temps. I molts altres pensaran que és gairebé segur que hi havia un milió i mig. Tot plegat, ho van dir tots els diaris estrangers, no?

Però jo no. A mi el càlcul de Badiella m'inquietava. Menciona els carrers, les superfícies, densitats... jo necessitava veure-ho sobre un plànol. Per tal de tenir alguna dada objectiva, vaig intentar trobar amb Google la fotografia aèria en la que se suposa que es basa la xifra de l'ANC. Però no l'he trobada. El més semblant que he trobat és això, que no quadra amb les meves informacions de peu de carrer ni amb els càlculs del propi Badiella (diria, per l'ombra dels edificis, que si la foto és real és d'abans de les 5 de la tarda).

El que finalment he fet és el que veieu a continuació.

manifestació 11 setembre 2012 catalunya, nou estat d'europa - A3

M'agradaria saber què en penseu. Per exemple, si hi vau ser i creieu que sabeu positivament que les àrees de més o menys densitat del plànol estan malament, m'agradaria que m'ho diguéssiu. Estic disposat a refer els càlculs.

A més, per si algú vol fer els seus propis càlculs, he deixat aquí els fitxers que he utilitzat per fer-los, en format shape .

3 comments:

Anonymous said...

Joan, conec poques persones que tinguin la precisió, l'energia possitiva, el coratge, la tecnica i la categoria d'haver fet aquesta feina tant ben feta.
Enhorabona !!!
Visca catalunya lliure !!!
XAvier Ludevid i Massana

Josep said...

Mirant l'ombra del Arc del Triomf, jo diria que l'hora de la fotografia és molt propera a les 12 hores solars.

Unknown said...

Jo penso el mateix, Josep, però he volgut deixar un marge per al dubte. De tota manera, té tota la pinta de ser un retoc de la fotografia de Google Maps, i amb això sí que ja no caldria dir res més.

Post a Comment